Pomijając wyjątki jakimi są auta tuningowane, pamiętajcie by zwrócić szczególną uwagę jaki rozmiar opony przewiduje instrukcja waszego samochodu. Jest to istotne ponieważ każde auto ma swoje homologowane rozmiary oraz indeksy prędkości i nośności opon. Jeśli użyjemy niewłaściwej opony, niezgodnej z homologacją danego auta może się okazać np. podczas kolizji, że ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania właśnie ze względu na opony.
Wszystkie te napisy na bokach opon znajdują się tam nie bez powodu. Możemy z nich odczytać wiele bardzo przydatnych podczas zakupu informacji.
Popatrzcie na ten rysunek obok mamy tam widoczny rozmiar 185/75R14.
Liczba 185 oznacza szerokość opony w milimetrach.
Liczba 75 to procent szerokości opony (W tym przypadku będzie 75% * 185mm = 138,75mm). Jest to tzw. profil opony czyli wysokość.
Litera R oznacza że mamy do czynienia z oponą radialną.
Liczba 14 to średnica felgi w calach na jaką ta opona ma być założona.
Oznaczenie 82S to jest indeks nośności oraz indeks prędkości opony. Poniżej tabele indeksów prędkości oraz indeksów nośności.
Wyjątkami wśród indeksów prędkości są takie oznaczenia jak ZR, VR. Przykład: 225/40ZR18 91V. Jest to indeks prędkości dla pracy opony pod pełnym dopuszczalnym obciążeniem, wkomponowany w rozmiar opony.
ZR – do 210km/h
VR – do 240km/h
Jak to rozumieć? Powtórzę przykład: 225/40ZR18 91V. Oznacza to że tą oponą można pod pełnym obciążeniem poruszać się do 210km/h (bo mamy wkomponowane ZR) a jej prędkość maksymalna wynosi 240km/h (bo indeks V).
Każdy samochód ma dopuszczalna masę całkowitą (można ją odczytać w dowodzie rejestracyjnym).
Przykład: 1900kg, dzielimy tą masę przez 4 i otrzymujemy 475kg na 1 oponę czyli potrzebujemy opon przynajmniej o indeksie nośności 82.
Ostatnią ale nie mniej ważną informacją jaką dowiemy się również z oznaczeń na boku opony jest jest data produkcji. Do jej odczytania potrzebujemy znaleźć tzw. DOT opony. Znajduje się tylko po jednej stronie więc trzeba spojrzeć czy jest od zewnątrz czy od wewnątrz. Biorąc pod uwagę aktualny rok zawsze będzie to ciąg 4 cyfr.
Pierwsze dwie, w tym wypadku 46, oznaczają w którym tygodniu roku wyprodukowano opony.
Dwie następne, w tym wypadku 16, oznaczają rok produkcji.
Łącząc te dwie informacje w całość, wiemy już że ta opona została wyprodukowana w 46 tygodniu 2016 roku.
W tym miejscu chcemy podkreślić że wiek opony to nie to samo co czas użytkowania. Producenci opon w dzisiejszych czasach nie mają łatwego zadania. Przy tak wielu segmentach aut, właściwie co roku powstają nowe rozmiary opon. Nie uzasadnione finansowo byłoby ciągłe produkowanie wszystkich rozmiarów bo wiadomo że nie każdy co chwile się sprzedaje. Dlatego producenci przewidują że nowa opona zgodnie z normami to jest opona wyprodukowana do 3 lat wstecz od aktualnego roku. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ są one składowane w idealnych warunkach w magazynach przy fabryce. Tam guma ma czas na stabilizacje po procesach produkcyjnych. Taka opona nawet z DOTem z 2015 roku może być sprzedana jako nowa i nie odbiega niczym o takiej samej z DOTem z 2017 roku. Lata takiej opony powinno się odliczać od roku montażu a nie produkcji, ponieważ przez pierwsze 2 lata nie miała możliwości się zestarzeć (nie była poddana warunkom atmosferycznym, słońcu ani nie pracowała pod obciążeniem).
Cenna rada: Jeśli montujecie oponę symetryczną poproście wulkanizatora aby zamontował ją DOTem na zewnątrz tak by był widoczny bez zdejmowania kół z auta.